Puijon Maja →

Asiakaspalvelutilan uudet tuulet

PSOAS:n eli Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiön pääasiallinen tehtävä on tarjota edullista asumista paikkakunnan opiskelijoille. Mannenkadun toimipiste, nykyinen Psoas Studio, on valmistunut vuonna 1991. Säätiön perinteiset toimisto- ja asiakastilat vaativat uudistusta sekä visuaalisesti, että toiminnallisesti ja Sisun kokonaisvaltainen sisustusarkkitehti- ja projektinhallinta palvelu vastasi asiakkaan tarpeisiin erinomaisesti.

Sisulaisilta saimme hyvän kokonaissuunnitelman, joka palveli sekä viihtyisyyden, että ergonomian ja käytännöllisyyden uudistamisen.

Jari Simola

Palvelupäällikkö

Asiakaspalvelutilasta haluttiin asiakkaille helposti lähestyttävä ja rennon tunnelman tila. Samassa yhteydessä haluttiin uudistaa toimistotiloista, taukotilasta ja neuvottelutiloista sekä yhteisöllisemmät, että nykyaikaisemmat. Sisustuksen inspiraationa toimi asuminen, rakennukset sekä PSOAS brändin arvot ja ilme. Rento, nuorekas ja värikäs olivat avainsanoja suunnittelussa. Tilojen värikäs, mutta yhtenäinen visuaalinen ilme saavutettiin käyttämällä graafisia elementtejä isoilla pinnoilla ja elementit yhdistyvät yhtenäisellä väripaletilla.Tämä näkyy myös keittiön monitoimitilassa, joka toimii sekä taukotilana, että rennommassa neuvottelukäytössä..

Projektissa tehtiin tilaan suuria muutoksia; rakennettiin uusia toimistohuoneita, neuvottelutiloja, palvelupisteitä sekä taukotila ja keittiö . Yhtenä isona elementtinä tilamuutokseen liittyi tilojen yleisvalaistuksen uudistus energiatehokkaaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Asiakaspalveluun sekä henkilökunnan käyttöön tarvittiin myös erikoistuotteita, jotka muotoiltiin käyttötarpeiden mukaan. Sisäänkäynnin lähelle sijoittettiin uniikki kahvipiste, keittiö suunniteltiin henkilökunnan tarpeen mukaan sekä naulakko- ja säilytyskalusteet muotoiltiin Sisun toimesta.

Työergonomia otetaan aina huomioon suunnitteluprosessissa. Myös tilojen toiminnallinen konsepti käytiin koko henkilökunnan kanssa läpi tilojen valmistuttua, jotta tilankäyttö jatkossa on tehokasta.

Suvi Salmenkaita

Asiakastilassa visuaalisena tehosteena on hyvät opasteet ja perinteisestä poikkeavat asiakaspalvelupisteet, jotka on muotoiltu talon siluettiin. Palvelupisteissä on sähköpöydät ja tietokoneen telakka on piilotettavissa. Tämä tuo joustavuutta pisteisiin, joita voi käyttää eri työntekijät vaihtelevasti. Keskimmäinen talo on PSOAS asukkaita palveleva perehdytyspiste asuntojen teknisten ratkaisujen opastukseen. Tila erotettiin muista vihreistä taloista keltaisella lähivärillä, että alue korostuu ja luo visuaalista mielenkiintoa kokonaisuuteen. Sijoitus kahden palvelupisteen välillä on myös tarkoituksenmukaista, sillä erottamalla tilat voidaan vähentää äänen kantautumista ja siten lisätä tietoturvaa.

Toimistotilan puolella suurena osana visuaalista ilmettä on avotilan kaikua katkaiseva roikkuva akustiikka. Akustiikka on työpistekalusteiden lisäksi tärkeä osa työtilan ergonomiaa. Ergonomiaan vaikuttaa myös mahdollisuus erilaisiin työskentelytiloihin sekä omien työtapojen muokkaus. ”Valmiin tilan käyttöönoton yhteydessä meillä oli myös työergonomian ammattilainen antamassa hyvät eväät henkilökunnalle päivittäiseen työskentelyyn”, kertoo Suvi Salmenkaita.

Toteutuksen projektinhallinnassa Sisu toteutti sekä kalustekilpailutuksen, että tilausprosessin. Lisäksi toteutukseen liittyvät haasteiden ratkaisut löytyivät vaivattomasti yhteistyöllä työmaapalavereissa.

Toiveenamme oli uudenlaisen asiakastilan luominen entisiin toimitiloihin. Sisun suunnitteluprosessi sujui mutkattomasti ja ison tilamuutoksen hallinnointi projektiryhmän kanssa hoitui luotettavasti.

Juha Aitamurto

Toimitusjohtaja

Jari Simonen Jari Simonen Palvelupäällikkö PSOAS
Loading...