Monen ison toimijan toimitiloista on tullut elämyspuistoja enemmän kuin perinteisiä toimistoja, joissa käydään tekemässä työtä. Google:lta löytyy lastenhoitopaikat, harrastustilat ja jopa henkilön omiin vapaa-ajan teemoihin suunnitellut työpisteet. Luovaa tietotyötä tekevien ihmisten ajatukset, visiot ja täysin uudenlaiset ideat voivat tuoda isoille globaaleille yrityksille merkittävää taloudellista hyötyä, siksi toimitiloihin panostetaan.

“Ei toimistojen tarvitse olla viihtyisiä”

Tätä aihetta olemme käsitelleet blogissamme moneen kertaan (mm. Viihtyvyys työpaikalla)Lian monesti kuulee suomalaisten yritysjohtajien sanovan: “Ei toimistojen tarvi olla viihtyisiä. Myyjien pitää olla asiakkaissa ja asentajien asentamassa.” Toimitilat nähdään pakollisena pahana. Mitä jos ajatus käännetään toisin päin? Jos asiakkaat haluaisivatkin pitää mieluummin palavereita teidän toimistolla kuin omallaan. Tai jos myyjät vaihtaisivat kokemuksia toimivista menetelmistä asiakastapaamisten välissä mieluusti nimenomaan toimistolla toisten myyjien kanssa. Mitäpä jos ne pienet asiat mikä erottaa huippumenestyjät hyvistä yrityksistä tulisi vaihdettua suusanallisesti toimistolla? Sosiaalisuus lisää onnistumisen mahdollisuuksia, toisenlaiset näkökulmat antavat laaja-alaisempaa maailmankatsomusta ja erilaisia sosiaalisia taitoja eritoten myyjille. Asentajien, asiaskapalvelun ja myyjien väliset keskustelut taas parantavat toimituslaatua ja asiakaskokemusta.

Viihtyisän toimiston hyötypuolia voi jopa olla, että työ olisi hauskempaa ja työkaverit tulisivat paremmin toimeen keskenään. Ja sitä paitsi, kunnolla tekeminen ei monestikaan maksa yhtään sen enempää kuin huonosti tekeminen, pitemmällä aikavälillä.

Kuvat: www.officesnapshots.com sekä
http://www.careerealism.com/boss-hates-me/