Oululainen kuvausalan erikoisliike Fotonordic.fi haki kasvunsa tueksi uutta lippulaivamyymälää pääkaupunkiseudulta. Sopiva liiketila löytyi ydinkeskustasta, osoitteesta Mikonkatu 7, mikä on aivan Ateneumin ja Rautatientorin vieressä. Komeaa kulmakiinteistöä on peruskorjattu, minkä myötä siitä on kuoriutunut entistäkin hienostuneempi ja avoimempi arvokiinteistö.
Sisu Interior vastasi liiketilan suunnittelusta, johon sisältyi valaistussuunnittelu, kalustemuotoilu ja visuaalinen konsepti sekä tilan asiakaskokemuksen tukeminen toiminnallisella suunnittelulla. Liiketilasta haluttiin tehdä rento, pohjoista miljöötä ja arvoja vastaava lippulaivamyymälä. Tavoitteena oli, että asiakas viihtyisi liikkeessä muutenkin kuin vain ostoksilla. Kuvausliikkeessä panostetaan asiakaspalveluun, joten yhtenä suunnittelun lähtökohdista oli, että asiakkaan olisi helppo tulla kohdatuksi tilassa. Lopputuloksena tilasta tuli paitsi visuaalisesti näyttävä myös toiminnallinen valokuvauksesta kiinnostuneiden kohtauspaikka.
Ihan ensimmäisistä metreistä alkaen, kun kilpailutettiin eri firmoja, nousi Sisu Interior kirkkaasti esiin.
Juuso Haarala, Fotonordic.fi
Tilasuunnittelu toi brändin näkyväksi Helsinkiin
Brändiä tukevassa liiketilasuunnittelussa yrityksen liiketoiminta tulee näkyväksi ja brändin mielikuva ja imago vahvistuvat. Liiketilasuunnittelun lähtökohtana on luoda tilaan yhteneväinen ilme, joka pohjautuu vahvasti yrityksen identiteettiin. Hyvin suunniteltu liiketila tukee jo olemassa olevaa brändiä ja voi kehittää sitä entisestään. Tämä tehdään valitsemalla yrityksen konseptiin sisustuksellisesti sopivia ratkaisuita, kuten materiaaleja ja värisävyjä. Oikeilla valinnoilla yrityksen brändi herää fyysisessä tilassa eloon! Fotonordicin kohdalla kuvausliikkeen brändiä vahvistettiin muun muassa valitsemalla sisustuksen värimaailmaksi brändin omia värisävyjä. Punainen sävy valittiin mielenkiintoa herättäväksi tehosteväriksi ritiläseiniin ja sininen väri punaisen värin vastapainoksi toistumaan muille pinnoille.
Sisun kanssa on ollut niin vaivatonta tehdä yhteistyötä. Ollaan koko ajan voitu luottaa, että kaikki menee hyvin.
Janne Kuoppala, Fotonordic.fi Toimitusjohtaja
Pohjoinen tuulahdus saapui Mikonkadulle
Inspiraationa sisustukselle toimi pohjoinen luonto; sen kuulaus ja raikkaus, talvi ja revontulet. Revontulia jäljittelee liiketilan keskellä sijaitseva suuri pyöreä valaisin. Laatuvalon valmistama valaisin sisältää ohjelmoitua RGBW LED-nauhaa, jonka vaihtuvat värivalot luovat efektin revontulten elämisestä kanvaalla. Kanvaalle printattu kuva on valokuvaaja Petri Puurusen käsialaa. Näyttävä valaisin sopii kuvausliikkeen tematiikkaan, sillä revontulten kuvaaminen on suosittua ammattikuvaajien keskuudessa. Valaisimen muoto kuvastaa kameran pyöreää linssiä.
Tilan tehosteena käytettiin lasia, johon elävyyttä tuo hologrammipinta, joka vaihtaa väriä riippuen siitä, mistä suunnasta ritilikköä katsoo. Lasi symboloi jäätä, pakkasta ja luonnon erilaisia valoja – mitkä ovat samoja sävyjä, jotka heijastuvat kameran linssin pinnalta. Punainen sävy toistuu tilassa ritilöissä sekä valaisimissa ja tuo kontrastia sinisyyteen. Sävy löytyy myös Fotonordic.fi logosta.
Lippulaivamyymälämme vastaa todellakin nyt brändiarvojamme ja me voimme olla ylpeitä siitä
Janne Kuoppala, Fotonordic.fi Toimitusjohtaja
Asiakkaalle enemmän kuin myymälä
Lippulaivamyymälältä toivottiin, että se näyttäisi asiakkaan silmään kutsuvalta. Lisäksi haluttiin, että se olisi paikka, jossa asiakkaita voidaan palvella matalalla kynnyksellä. Tämän vuoksi palvelutiskille valittiin huomiota herättävä tyyli, jotta se kutsuisi asiakkaita jo kaukaa luokseen. Tiski sijoitettiin siten, että se näkyy kadulle saakka kiinnittäen ohikulkijoiden huomion. Huomio kiinnittyy ensimmäisenä valoa hohtavaan paneeliseinään, jossa Fotonordicin logo komeilee.
Tuotteiden testaamista varten rakennettiin oma studioalueensa, jossa asiakkaat pääsevät kokeilemaan tuotteita käytännössä. Alue toimii samalla myös tapahtuma- ja koulutusalueena, jossa kuvauksesta kiinnostuneet voivat kohdata toisiaan ja saada ammattilaisen tukea kuvaukseen liittyvissä kysymyksissä.
Studioalueen viereen rakennettiin sohva-alue, johon voi rauhassa istuutua. Alueella järjestetään kuvaukseen liittyviä tapahtumia ja koulutuksia. Lisäksi sohvilla voi tutustua tuotteisiin rauhassa yhdessä myyjän kanssa. Pehmeät istuimet saavat asiakkaan viihtymään liikkeessä pidempään. Mukavuuden lisäksi istuinten suunnittelussa on otettu huomioon turvallisuusseikat. Istuimet muotoiltiin paloturvallisuuden vuoksi mahdollisimman tukeviksi. Kalusteet toteutettiin yhteistyössä kalustevalmistaja Teutakalusteen kanssa.