Pienillä muutoksilla parempaa työhyvinvointia

Paluu tietokoneiden äärelle kesälomien jälkeen on taas lähellä. Osa palaa toimistolle, osa jatkaa etätyötä ja joillain on alkamassa uusi hybridi työmalli. Muutoksen yhteydessä voi olla helppoa myös muuttaa muutiamia työtapoja ja lisätä työhyvinvointia. Tässä muutama vinkki ja muistutus miten pienillä muutoksilla jaksat paremmin.

1. Tunne rymisi

Työpäivän rytmitys on jokaisen kohdalla erilainen. Jos olet aamuihminen, ajoita aamuun työt, jotka vaativat keskittymistä ja tarkkuutta.
Jos olet iltaihminen, rauhoita aamut helpommille töille.
Käytä oman rytmisi mukaista työajansuunnittelua. Keskittymistä auttaa myös vastamelukuulokkeet, jolla saat hiljaisuutta ympäristöön tai voit kuunnella musiikkia.

2. Pidä tauout vaikka onkin kiire

Ruokailu ja tauot auttavat jaksamaan ja keskittymään. Tauot auttavat niin fyysisessä, kuin henkisessä jaksamisessa. Ajatuksien siirtäminen pois töistä hetkeksi voi myös kirkastaa ajatuksia ja auttaa ongelman ratkaisussa. Tauon aikana myös tulee liikkumista ja asennon vaihtelua, joka auttaa fyysisessä ergonomiassa. Pieni venyttely tai kävely edistää verenkiertoa ja 5 min taukojumppa ennaltaehkäisee niskahartiavaivoja.

3. Vaihda asentoa tunnin välein

Fyysisesti raskainta on jos vietät koko työpäivän samassa asennossa. Vaihtele siis asentoa esimerkiksi istuminen, puolikorkea istuminen, seisominen ja jumppapallo. Joskus voi myös sohva olla mukavin paikka tehdä töitä mutta muista silloinkin hyvät työvälineet tukemaan asentoa.

4. Lisää etäpalaveriaikaan siirtymäaika

Etätyössä tulee helposti tehtyä ylitöitä ja tauot jäävät pitämättä, kun palavereja on erityisen paljon.
Tunnin palaveriajan sijaan varaa 50min. Tällöin sinulle jää aikaa siirtyä seuraavaan palaveriin ajoissa sekä ehdit pitää pienen siirtymätauon. Lisäksi ehdit valmistautua seuraavaan palaveriin, jolloin aikataulut pitävät myös paremmin.

5. Säädä työvälineet sopiviksi

Säädä työvälineet sopiviksi
Egonomiset työvälineet menettävät tarkoitusta jos niitä ei säädetä itselle sopiviksi. Työpöydän korkeus tulee olla niin, että kyynärtaipeen kulma ei ylitä 90 astetta ja ole liian koukussa. Säädä käsinojat tukemaan kyynärvarsien asentoa. Työtuoli tulee säätää niin, että jalat lepää tuolilla, eivät ole liian koukussa tai jalat eivät yllä kunnolla lattialle. Muista säätää työpistettä aina, kun vaihdat asentoa.

6. Käytä apuvälineitä

Hyvää fyysistä ergonomiaa voidaan tukea erilaisilla apuvälineillä. Ranteen asentoa tuetaan hiirellä, hiirimatolla tai pöytään kiinnitettävällä käsituella. Näytön korkeus on myös tärkeä, että katse on kohdistettu suoraan eteenpäin, jolloin ryhti saadaan suoraksi. Erillinen näyttö tai läppärin taso auttaa tässä.


Ota yhteyttä ja suunnitellaan sinulle sopiva työympäristö!

Tutustu tästä toimistosuunnittelu referensseihin